Tuesday 13 May 2014

Fenomena gerhana / Sains

Teks:  Rafizah Hamzah

Anda pernah lihat gerhana? Gerhana  ialah suatu fenomena alam yang melibatkan tiga objek di dalam Sistem Suria iaitu Matahari, Bulan dan Bumi. Fenomena ini  berlaku  apabila Bulan atau Matahari kelihatan hilang daripada pandangan samaada sebahagian atau keseluruhannya.

Bulan beredar menggelilingi Bumi dan pada masa yang sama Bulan dan Bumi beredar mengelilingi Matahari. Kadang kala Matahari, Bumi dan bulan berada dalam kedudukan sebaris dan menyebabkan fenomena gerhana berlaku.

Gerhana berlaku disebabkan oleh sifat cahaya iaitu cahaya bergerak lurus dan cahaya tidak dapat menembusi objek legap.

Gerhana Bulan.
Gerhana ini berlaku apabila Bumi berada di antara Matahari dengan Bulan pada keduddukan sebaris. Bumi  menghalang cahaya matahari daripada sampai ke Bulan. Bayang-bayang Bumi akan melindungi permukaan bulan. Kita hanya dapat melihatnya pada waktu malam. Gerhana Bulan separa berlaku apabila sebahagian Bulan bergerak memasuki bayang-bayang Bumi. Gerhana Bulan penuh  berlaku apabila keseluruhan Bulan bergerak memasuki bayang-bayang Bumi.

Gerhana Matahari.
Gerhana ini berlaku apabila Bulan berada di antara Matahari dengan Bumi pada kedudukan sebaris. Bulan menghalang cahaya matahari daripada sampai ke Bumi. Bayang-bayang Bulan akan melindungi sebahagian permukaan bumi. Gerhana Matahari hanya dapat diperhatikan pada waktu siang. Ketika gerhana matahari penuh, angkasa menjadi gelap ketika hari siang. Gerhana matahari penuh hanya berlaku selama beberapa minit.

No comments:

Post a Comment