Monday 2 June 2014

Utamakan keselamatan.

Teks: Rafizah Hamzah

Apa perancangan anda hari ini? Pasti berazam hendak menyiapkan kerja-kerja yang tergendala semalam. Semalam, saya merancang untuk menyiapkan tempahan menjahit langsir. Tetapi tergendala. Hubby tetiba je balik....jeng jeng jeng. ..rupa-rupanya dia merancang hendak memasang awning. Hubby memang tidak ada kepakaran untuk membuat awning apatah lagi memasangnya. 

Walaupun kurang yakin, tetapi saya percaya dengan semangat dan keyakinannya dia boleh lakukan (cewah). Sebenarnya, dia memang pakar dalam pembuatan perabot. Perbezaan yang ada hanya perabot ialah kayu dan awning ialah besi. Mangsa utamanya ialah saya. Adeh, kerja ni memang memenatkan tapi apa boleh buat, tidak ada sesiapa yang boleh membantu.

Sebenarnya melakukan kerja-kerja pembinaan ini, perkara yang sangat perlu diutamakan ialah keselamatan (safety first) walaupun sekecil-kecil perkara perlu  diambil  kira. Kesilapan yang kecil,  boleh memberi impak besar jika diabaikan.

Sebagai contoh semalam, kesilapan saya hanya meletak soket di tepi anak tangga yang hubby pijak (sebenarnya hubby telah pesan, soket perlu di gantung sisi tangga). Dengan tidak sengaja, hubby yang mahu turun tangga, telah terpijak dan hampir jatuh dari tangga. Dan lebih teruk lagi, mesin drill yang dipegangnya telah terlepas dan nyaris  mengenai kepala saya yang berada dibawah. Ngerikan bila drill yang berat tu terhentak di kepala macam seketul batu besar menghentak kepala kita.

Sebagai peringatan, jauhi anak-anak daripada berdekatan dengan kawasan pembinaan. Mereka lebih terdedah dari bahaya. Anak-anak sebenarnya suka berada berdekatan dengan kita apabila kita bekerja. Mereka akan bermain berhampiran kita. Namun, bahaya paku yang bersepah akan tertusuk di kaki, pisau yang tajam dan barang-barang pembinaan yang bersepah boleh  buat mereka jatuh ketika bermain atau berlari. 

Apa yang penting, keselamatan perlu diutamakan dan kurangkan atau tiada langsung risiko kemalangan. 

Alhamdulillah semuanya telah siap jam tujuh malam semalam. Dan hari ini saya boleh meneruskan rancangan untuk menjahit tempahan langsir.

No comments:

Post a Comment